Zgłoszenie szkody Szkodę powinno się zgłosić w zakładzie ubezpieczeniowym niezwłocznie po wypadku. Termin zgłoszenia szkody określony jest w OWU i przekroczenie go może skutkować odmową wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela.
Udowodnienie szkody Zgłaszając roszczenie odszkodowawcze, należy przedstawić wszelkie dowody dotyczące okoliczności powstania i wysokości szkody. Każdy fakt podany przy zgłoszeniu szkody musi być odpowiednio udowodniony i udokumentowany.
Termin wypłaty odszkodowania Ubezpieczyciel ma określony termin do zakończenia postępowania i wypłaty odszkodowania. Jest on zawsze podany w OWU i najczęściej wynosi 30 dni od daty zgłoszenia szkody.
Uczestnictwo w postępowaniu likwidacyjnym Na każdym etapie postępowania likwidacyjnego poszkodowany ma prawo wglądu do akt sprawy i dokonywania odpisów. W przypadku, gdy poszkodowany nie zgadza się z wyceną szkody lub innym merytorycznym rozstrzygnięciem dokonanym przez ubezpieczyciela, może powołać kontropinię rzeczoznawcy. Robi to jednak na własne ryzyko i koszt, ponieważ zakład ubezpieczeń nie ma obowiązku takiej opinii uwzględnić.
Wypłata odszkodowania Zakład ubezpieczeń ma obowiązek w określonym terminie zakończyć postępowanie likwidacyjne i wypłacić odszkodowanie. Stanowisko ubezpieczyciela powinno zostać wydane na piśmie i zawierać pouczenie o ewentualnej drodze odwoławczej. Jeżeli poszkodowany nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w tej decyzji, powinien (choć nie jest to obowiązek), przed skierowaniem roszczenia na drogę postępowania sądowego, skorzystać z możliwości odwołania się do jednostki nadrzędnej.